6 Οκτωβρίου 2012

SERIAL ''ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΥΝΤΑΓΟΓΡΑΦΗΣΗ'' - PART 2

Στις αρχές αυτής της βδομάδας, είχαμε αναφερθεί σε άρθρο ενός από τους ‘’γκουρού’’ της πληροφορικής στη χώρα μας, του Ανδρέα Δρυμιώτη, με αφορμή πάντα το έργο της Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης. Ανάρτηση μας http://hiegblog.blogspot.gr/2012/10/blog-post.html

Στο άρθρο απάντησε (και σωστά) ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΗΔΙΚΑ, σε αυτή ανταπάντησε ο κος Δρυμιώτης, με αποτέλεσμα το serial ‘’Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση’’ να συνεχίζεται. Σε όλα αυτά κάποιοι (που δεν ξέρουν πρόσωπα και πράγματα) μπερδεύτηκαν περισσότερο, κάποιοι άλλοι  ίσως ξεκαθάρισαν πράγματα και  κάποιοι άλλοι ίσως να αισθάνθηκαν δικαιωμένοι για την αίσθηση που είχαν για το όλο έργο από το ξεκίνημα του. Μεταξύ αυτών των τελευταίων, συγκαταλέγομαι και εγώ.

Πρώτα από όλα η απάντηση του κ. Β. Σφυρόερα.

‘’ Κύριε διευθυντά
Σε απάντηση του άρθρου που δημοσιεύθηκε στο κυριακάτικο φύλλο της εφημερίδας σας με τίτλο «Η μανία στο Δημόσιο για φαραωνικά έργα», σας θέτουμε υπόψη τα ακόλουθα και παρακαλούμε για την αποκατάσταση της αλήθειας και τη σωστή και αμερόληπτη πληροφόρηση των αναγνωστών σας:

Η εξέταση της τρόπου δημοπράτησης του έργου της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης (ΣΔΙΤ ή διεθνής διαγωνισμός), που θα ακολουθούσε το υπ. Εργασίας, αποτέλεσε μέρος του αντικειμένου του αναδόχου της μελέτης του έργου, η οποία εξετάστηκε ενδελεχώς πολύ πριν από την ημερομηνία που αναφέρει ο αρθρογράφος (Νοέμβριος 2010). Κατά τη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε στο γραφείο του ειδικού γραμματέα (Απρίλιος 2011), σχετικά με τα κριτήρια στα οποία αναφέρεται ο αρθρογράφος δεν ελήφθησαν καθόλου υπόψη τα εξής: α) Η αντίθετη άποψη που είχε διατυπωθεί στη μελέτη, β) η μη ύπαρξη εμπειρίας για έργα ΣΔΙΤ στον χώρο της πληροφορικής (επισημαίνουμε ότι το αντίστοιχο έργο για τον ΟΑΣΑ δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί παρά την πάροδο σχεδόν 2 ετών από την έναρξή του), γ) στην περίπτωση ΣΔΙΤ δε θα υπήρχε πλήρης ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ και ε) τέλος, η αντίστοιχη ευρωπαϊκή εμπειρία για το έργο της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης.

Η απόφαση για τον διεθνή διαγωνισμό ελήφθη μετά από συσκέψεις, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν στο γραφείο του πρώην πρωθυπουργού κ. Παπανδρέου, στις οποίες συμμετείχαν το υπουργείο Εργασίας και το υπουργείο Υγείας με τη συμμετοχή και των συμβούλων πληροφορικής του πρωθυπουργού και υπερέβαινε τις δυνατότητες της ΗΔΙΚΑ (η οποία δεν μετείχε στις συναντήσεις) όπως αδικαιολόγητα υπονοεί ο αρθρογράφος.
Το συγκεκριμένο έργο χρηματοδοτείται κατά 95% από πόρους του ΕΣΠΑ ενώ σε περίπτωση που επιλεγόταν η λύση του ΣΔΙΤ θα καλούνταν οι φαρμακοποιοί, ιατροί, φαρμακευτικές εταιρείες και οι ΦΚΑ να καταβάλουν χρηματικό ποσό για κάθε συνταγή που εκτελείται.
Τα αντίστοιχα έργα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης που αναπτύχθηκαν στην Ευρώπη έχουν κοστίσει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, σε αντίθεση με το ελληνικό μοντέλο που (είναι πλήρως συμβατό με αυτά) κοστολογήθηκε περίπου 25 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ (μαζί με την υποστήριξη των χρηστών για δυόμισι χρόνια και τις επεκτάσεις του συστήματος) και είναι το μόνο μεγάλο έργο πληροφορικής που βρίσκεται σε εξέλιξη από αυτά που σχεδιάστηκαν την προηγούμενη διετία.

Η διάσπαση του έργου σε μικρότερα έργα (και η οποία επίσης εξετάστηκε στο πλαίσιο της μελέτης του έργου) εμπεριέχει τον κίνδυνο της ακύρωσης του όλου εγχειρήματος στην περίπτωση της καθυστέρησης ή και της ακύρωσης ενός και μόνου από τα ανωτέρω υποέργα, αφού αυτά συνθέτουν το μοναδικό σύνολο. Επίσης, υπήρχε ο κίνδυνος της μη συμβατότητας εξοπλισμού και λογισμικού ή της μη διαλειτουργικότητας των διαφορετικών λογισμικών μεταξύ τους.

Η αντιπρόταση του αρθρογράφου ήταν, όπως άλλωστε έχει αναφέρει σε προηγούμενο άρθρο του καθώς και σε συνέντευξή του, η σάρωση των συνταγών στα φαρμακεία. Μια λύση η οποία δεν εφαρμόζεται σε καμία ευρωπαϊκή χώρα (με εξαίρεση τη Γερμανία, όπου δεν υπάρχει σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης), όπου δεν υπάρχει η δυνατότητα on–line ελέγχου των συνταγών και της διασταύρωσης των στοιχείων (γιατρού, ασφαλισμένου, διάγνωσης, φαρμάκων, φαραμακοποιού κ.λπ.) πολύ δε περισσότερο απαιτεί την προμήθεια εξειδικευμένου εξοπλισμού (σαρωτών υψηλής ευκρίνειας – scanners) και λογισμικού από τα φαρμακεία αξίας αρκετών εκατοντάδων ευρώ.

Σχετικά με την πλατφόρμα που λειτουργεί σήμερα στην ΗΔΙΚΑ, καλύπτεται το 92%, περίπου, των συνταγών που εκτελούνται μηνιαίως στη χώρα μας (οι εκτελεσμένες ηλεκτρονικές συνταγές υπερβαίνουν μηνιαίως τα 5 εκατ.), το 95% των φαρμακείων και το 80% των ιατρών με δικαίωμα συνταγογράφησης. Από τη λειτουργία του υπάρχοντος συστήματος εξοικονομούνται περίπου 30 εκατ. ευρώ τον μήνα για το ελληνικό Δημόσιο, ενώ με τα ποσά που έχουν δαπανηθεί μέχρι σήμερα για το έργο, επιβεβαιώνεται η ρήση του Παρέτο ότι «με το 20% της προσπάθειας επιτυγχάνεται το 80% ενός έργου». Η ΗΔΙΚΑ Α.Ε., παρά την αναίτια και επιζήμια κριτική που δέχεται, εξακολουθεί να επιτελεί σημαντικό έργο στην κοινωνική ασφάλιση και την υγεία (ΑΜΚΑ, ηλεκτρονική συνταγογράφηση, εργόσημο, έκδοση άνω των 2.200.000 συντάξεων, μισθοδοσία ΓΓΚΑ, υπ. Υγείας και 85 νοσοκομείων, υποστήριξη πληροφοριακών συστημάτων στα 14 μεγαλύτερα νοσοκομεία της χώρας και στους φορείς κοινωνικής ασφάλισης).

Τέλος, θεωρούμε ακατανόητη την εκ των υστέρων επίκριση αποφάσεων στη λήψη των οποίων και ο ίδιος ο αρθρογράφος μετείχε, απέναντι σε ένα έργο τόσο κρίσιμο για τον χώρο της υγείας.

Βλασης Σφυροερας - Δ/νων Σύμβουλος ΗΔΙΚΑ Α.Ε. ‘’

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου