16 Οκτωβρίου 2012

ΠΕΡΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΣΥΝΤΑΓΟΓΡΑΦΗΣΗΣ ΗΔΙΚΑ (Πάλι ...)

Χειρόφρενο στον  διαγωνισμό  για την ηλεκτρονική τραβάει η τρόικα μετά τον έλεγχο που έκανε το κλιμάκιο στα όσα έχουν συμβεί τα τελευταία δυο χρόνια γύρω από το νέο σύστημα. Τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» αποκαλύπτουν  ένα απίστευτο γαϊτανάκι συμφερόντων, προσωπικών επιδιώξεων, πολιτικής σκοπιμότητας και λάθους χειρισμών που έχει στηθεί γύρω από την υπόθεση της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, η οποία, όπως όλα δείχνουν, μπορεί να οδηγήσει ακόμα και στη ματαίωση του διαγωνισμού - σκάνδαλο των 25.000.000 ευρώ.

Η υποχρεωτική ηλεκτρονική καταχώριση των συνταγών
«προσγειώθηκε» στη χώρα μας το 2010 μαζί με το κλιμάκιο των ελεγκτών, καθώς γιατροί, φαρμακοποιοί και ασφαλισμένοι υποχρεώθηκαν (σε εφαρμογή διατάξεως του πρώτου Μνημονίου - με σκοπό τον έλεγχο και τον περιορισμό των φαρμακευτικών δαπανών) να ξεχάσουν τις χειρόγραφες συνταγές και να εφαρμόσουν αυτό που σε άλλες χώρες θεωρείται δεδομένο εδώ και πολλά χρόνια.

Ενδεικτικό είναι ότι μέχρι και σήμερα, και ενώ έχουν δαπανηθεί πολλά χρήματα, η τελική φάση του διαγωνισμού δεν έχει ολοκληρωθεί. Το τεχνικό κλιμάκιο της τρόικας, με προϊστάμενο τον κ. Καρόνε, πραγματοποίησε συνάντηση με τον πρόεδρο της κρατικής εταιρείας ΗΔΙΚΑ, κ. Σφυρόερα, το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου και, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, έβγαλε «κόκκινη κάρτα» λόγω των καθυστερήσεων που σημειώνονται στην υλοποίηση του.

Η ολοκλήρωση της υποβολής των προσφορών ανακοινώθηκε μόλις πρόσφατα, στις 31 Αυγούστου, και αφού έχουν ήδη ξοδευτεί αμέτρητα χρήματα για το έργο που θυμίζει το γιοφύρι της Άρτας. Η απαίτηση αυτή της τρόικας αναμένεται να πυροδοτήσει έναν νέο επιχειρηματικό πόλεμο με τα ηχηρά ονόματα που βρίσκονται πίσω από τις ενώσεις εταιρειών που διεκδικούν το έργο, προκαλώντας πονοκέφαλο στο Μέγαρο Μαξίμου και προβληματισμό στον ΕΟΠΥΥ. Από τις τέσσερις εταιρείες που είχαν προεπιλεγεί τελικώς, προτάσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος υπέβαλαν η ένωση εταιρειών Altec Integration Α.Ε., Quality & Reliability Α.Ε., Pansystems Α.Ε., συμφερόντων των Θ. Αθανασούλη - Π. Πουλιάδη, και Thrush Investments Holding LTD, η ένωση εταιρειών ΟΤΕ, Byte Computer ΑΒΕΕ της D Telecom και της οικογένειας Βυζαντίου, η ένωση εταιρειών Intrasoft International SA, Intracom IT Services Α.Ε, συμφερόντων του Σωκράτη Κόκκαλη, και οι Singular Logic Integrator Α.Ε., Singular Logic Α.Ε., Unisystems Α.Ε., από τις οποίες οι δύο πρώτες ανήκουν στην MIG με μεγαλομέτοχο τον Ανδρέα Βγενόπουλο και η τρίτη στον Θ. Φέσσα. Εδώ υπάρχει και ακόμα μία σημαντική λεπτομέρεια: Κατά σύμπτωση, ο νομικός σύμβουλος της ΗΔΙΚΑ Α.Ε., Γιώργος Σταθάκος, φέρεται ότι είναι παράλληλα και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου μίας εκ των εταιρειών, της Q&R.

Η αρχική πρόσκληση ενδιαφέροντος προεπιλογής υποψηφίων στο πλαίσιο της Α' φάσης του Κλειστού Διαγωνισμού για την ανάδειξη αναδόχου του έργου της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης ανακοινώθηκε από την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης Α.Ε. στις 29 Σεπτεμβρίου του 2011. Η πρώτη φάση του διαγωνισμού ολοκληρώνεται τον Μάρτιο του 2012.

Τέσσερις ενώσεις εταιρειών περνούν στη δεύτερη φάση, ενώ η αίτηση συμμετοχής της κοινοπραξίας Data Shell - Newsphone ΑΕΕ απορρίπτεται.

ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

Οι υπογραφές στο πρώτο Μνημόνιο μπαίνουν στις 8 Μαΐου του 2010. Το έργο κρίνεται αναγκαίο και η Γενική Γραμματεία Κοινωνικών Ασφαλίσεων κόβει την κορδέλα με τυμπανοκρουσίες. Τα πρώτα δειλά βήματα διαφημίζονται από τον τότε πρωθυπουργό, Γιώργο Παπανδρέου,
σε ειδικές εκδηλώσεις και οργανωμένες παρουσιάσεις.

Η προχειρότητα, όμως, με την οποία αντιμετωπίστηκε το θέμα δεν άργησε να φανεί. Η ανάληψη της πιλοτικής εφαρμογής της Ηλεκτρονικής Καταχώρισης και της εκτέλεσης συνταγών για τον ΟΑΕΕ από την ΗΔΙΚΑ Α.Ε. ξεκινά λίγους μήνες αργότερα, στις 18 Οκτωβρίου 2010. Το αρχικό σύστημα είχε αναλάβει να υλοποιήσει η εταιρεία η OTIS – Computer Studio Α.Ε. με προϋπολογισμό 69.000 ευρώ και αρχικά σχεδιάστηκε για να διαχειριστεί περίπου 50.000 συνταγές τον μήνα, εμφανίζοντας όμως από τον πρώτο καιρό της λειτουργίας της προβλήματα.

Τα χρήματα έρχονται μέσω του ΕΣΠΑ και η παραλαβή τους γίνεται από την Κοινωνία της Πληροφορίας. Στις αρχές του 2012, και ενώ τα προβλήματα έχουν μεγεθυνθεί, η ΗΔΙΚΑ αποφασίζει με ίδια μέσα να δημιουργήσει το δικό της σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, που θα μπορεί να συνδεθεί με το λειτουργικό που υπάρχει ήδη στα φαρμακεία.

Και το νέο σύστημα, όμως, εξακολουθεί να υπολειτουργεί και να παρουσιάζει προβλήματα, με τις περισσότερες συνταγές να γράφονται και να εκτελούνται στο χέρι, καθώς μπορούν να περάσουν στο σύστημα μόνο 3.000 την ώρα. Εν τω μεταξύ, τον Μάρτιο του 2012 το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΟΠΠΥ και ο πρόεδρος του, Γεράσιμος Βουδούρης, αποφασίζουν την απευθείας ανάθεση ενός παρόμοιου, αλλά εντελώς διαφορετικού, τελικά, έργου ηλεκτρονικής συνταγογράφησης. Η ανάθεση δίδεται στην εταιρεία Unisystems Α.Ε. Το συνολικό κόστος φτάνει τα 900.000 ευρώ, ενώ η εταιρεία παρέχει και δωρεάν όλες τις αναγκαίες μελέτες και εφαρμογές για τους επόμενους 10 μήνες. Το συγκεκριμένο σύστημα δεν αφορά τον αρχικό τρόπο σχεδιασμού της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, αλλά μια «παράπλευρη» λειτουργία, αυτή της σάρωσης από τα φαρμακεία των ηλεκτρονικών συνταγών που θα εξέδιδε το ήδη υπάρχον σύστημα.

Ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, στις αρχές Μαΐου τα προβλήματα στο σύστημα αρχίζουν να γίνονται περισσότερα, συνεχή και δυσεπίλυτα. Ξαφνικά  εμφανίζονται 1.500.000  πλαστές συνταγές, σε μια πρωτοφανή ηλεκτρονική επίθεση το σύστημα χτυπούν χάκερς από όλο τον κόσμο, τεράστιες ουρές σχηματίζονται στα φαρμακεία, και όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα μέχρι και σήμερα οι περισσότερες συνταγές να παραμένουν χειρόγραφες.
Ο ΧΟΡΟΣ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ

Εν τω μεταξύ στην ΗΔΙΚΑ τρέχουν συνεχώς παράλληλοι διαγωνισμοί, ενώ ξοδεύονται αφειδώς μεγάλα ποσά για «παράπλευρες» λειτουργίες, καθώς το σύστημα δεν είναι σχεδιασμένο να λειτουργεί για τις 500.000 συνταγές την ημέρα, που καλείται να καλύψει.

Στις 30 Δεκεμβρίου του 2010 η ΗΔΙΚΑ ανακοινώνει τη διενέργεια ανοιχτού διαγωνισμού για την «προμήθεια εξοπλισμού και υπηρεσιών για την πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης», με τον προϋπολογισμό στις 120.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ.

Μικροποσά που αθροιστικά ξεπερνούν στο σύνολο τους τις 200.000 ευρώ έχουν ξοδευτεί για διάφορες υπηρεσίες, από τη στατιστική επεξεργασία των δεδομένων μέχρι τη γεωγραφική τους ανάλυση, ενώ προσελήφθη και ειδική σύμβουλος με μισθό που ξεπερνά τις 3.000 ευρώ τον μήνα, προκειμένου να παράσχει τις συμβουλές της για το έργο.

Στις 14 Μαρτίου του 2011 εγκρίνεται από την ΗΔΙΚΑ Α.Ε. δαπάνη της τάξεως των 600.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ, προκειμένου να προχωρήσουν οι διαδικασίες για την ανάθεση του έργου υποστήριξης των χρηστών (help desk) του έργου, καθώς μετά την επικείμενη ένταξη και των λοιπών Ταμείων στο πρόγραμμα οι ανάγκες καταγράφονται ιδιαίτερα αυξημένες.

Πηγή
: ΑΝΔΡΙΑΝΝΑ ΖΑΡΑΚΕΛΗ - Εφημερίδα "ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ"  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου