1 Οκτωβρίου 2012

ΠΕΡΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΣΥΝΤΑΓΟΓΡΑΦΗΣΗΣ (Συνέχεια ...)

Καλημέρα και για να ξεκινήσει καλά ο μήνας, μεταφέρω αυτούσιο κείμενο του Ανδρέα Δρυμιώτη από την χτεσινή ''ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ'', στο οποίο αποτυπώνεται η απορία που διατυπώνουμε πολλοί, καιρό τώρα.  ΠΟΙΟΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ''ΠΕΤΑΞΕΙ''  37,5 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ € ?

​​'' Αφορμή για το σημερινό κείμενο είναι το ρεπορτάζ του Τάσου Τέλλογλου στην «Καθημερινή» της 20ής Σεπτεμβρίου 2012, με τίτλο «Η φαρμακευτική δαπάνη “τρέχει” με 300 εκατ. μηνιαίως». Μεταξύ άλλων το ρεπορτάζ αναφέρει ότι «η διακομματική επιτροπή για την υλοποίηση της συνταγογράφησης δεν έχει συνεδριάσει τους τελευταίους 6 μήνες». Αυτή η αναφορά μού θύμισε ένα άλλο περιστατικό στη μακρά πορεία της περίφημης ηλεκτρονικής συνταγογράφησης.

Οι αντιρρήσεις μου σχετικά με τον τρόπο υλοποίησης της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης αναφέρονται σε προηγούμενο κείμενό μου («Καθημερινή», 8/7/2012). Τέλος πάντων, αφού η πολιτική ηγεσία του υπουργείου επέλεξε να προχωρήσει με άλλο τρόπο, ξεκίνησε το περίφημο έργο από την ΗΔΙΚΑ χωρίς κανένα προϋπολογισμό και με πενιχρά μέσα. Πολύ σύντομα διαπίστωσαν ότι το έργο είναι πολύ μεγαλύτερο από αυτό που αρχικά υπέθεσαν και δεν μπορούσαν να το υλοποιήσουν «με αυτεπιστασία και εσωτερική ανάπτυξη».
Συνεπεία έπρεπε να προχωρήσουν σε κάποιου είδους διαγωνισμού για την ολοκλήρωσή του.

Σε σύσκεψη που έγινε την 1η Απριλίου 2011, με όλους τους εμπλεκομένους, ζητήθηκε από τον Παντελή Τζωρτζάκη (πρόεδρο της Επιτροπή Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών) να προετοιμάσει ένα κείμενο που να «αποτυπώνει τη σύγκριση της υλοποίησης του έργου της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, είτε με τη διαδικασία έργου ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) είτε ως δημόσιο έργο».

Συναντηθήκαμε στις 4/4/2011 στις 09.00, στο γραφείου του ειδικού γραμματέα Ψηφιακής Σύγκλησης, ο Παντελής Τζωρτζάκης, ο ειδικός γραμματέας για τα ΣΔΙΤ, ο διευθύνων σύμβουλος της ΗΔΙΚΑ, ο πρόεδρος της Κοινωνίας της Πληροφορίας, η σύμβουλος της κ. Κατσέλη για θέματα πληροφορικής και το στέλεχος της μελετητικής εταιρείας που είχε αναλάβει να εκπονήσει τις προδιαγραφές του έργου. Υστερα από διεξοδική συζήτηση βαθμολογήσαμε τις δύο εναλλακτικές προτάσεις με δώδεκα διαφορετικά κριτήρια. Η τελική βαθμολογία ήταν 11–1 υπέρ της λύσης ΣΔΙΤ. Ενα από τα σημεία που μας προβλημάτισαν ιδιαίτερα ήταν η ανάγκη για συγκρότηση και λειτουργία της διακομματικής επιτροπής, η οποία επιβάλλεται από το νόμο σε περίπτωση διαγωνισμού προμήθειας με υψηλό τίμημα. Βλέπετε, όλοι είχαμε κακή εμπειρία από μεγάλα έργα, όπου παρατηρήθηκαν καθυστερήσεις γιατί δεν συνεδρίαζε η αρμόδια διακομματική επιτροπή. Αντίθετα, σε περίπτωση διαγωνισμού ΣΔΙΤ δεν εμπλέκεται καμία διακομματική επιτροπή.

Στις 5 Απριλίου 2011 ο κ. Τζωρτζάκης με e-mail ενημέρωσε όλους τους ενδιαφερόμενους αλλά και το γραφείο του πρωθυπουργού για το πόρισμά μας, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι: «Μέσω μιας σύμβασης ΣΔΙΤ, το Δημόσιο δεν προμηθεύεται απλώς ένα σύστημα αλλά ολοκληρωμένες υπηρεσίες. Η σύνδεση της αμοιβής του αναδόχου με το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών διαμορφώνει το κατάλληλο πλαίσιο κινήτρων για τη μακροπρόθεσμη διατήρηση του έργου σε άρτια λειτουργική κατάσταση. Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται η λειτουργικότητα του συστήματος σε βάθος χρόνου. Επιπλέον, αποφεύγεται μακροχρόνια καθυστέρηση από τη σύγκληση και λειτουργία διακομματικής επιτροπής, όπως επιβάλλεται στην προμήθεια μεγάλου προϋπολογισμού». (Σημ. η υπογράμμιση είναι από αρχικό e-mail.)

Παρά τη συντριπτική υπεροχή της επιλογής ΣΔΙΤ, κάποιοι αποφάσισαν να προχωρήσουν με διαγωνισμό, όπως επεδίωκε πάντοτε η ΗΔΙΚΑ. Κανείς από εμάς δεν κατάλαβε το σκεπτικό τους.

Είναι πράγματι ακατανόητο, να αναθέτεις σε κάποια ομάδα να αξιολογήσει τις εναλλακτικές προτάσεις και μετά να αποφασίζεις με εντελώς άλλα κριτήρια και παρά τις σαφείς προειδοποιήσεις ότι με την επιλογή αυτή θα υπάρξουν καθυστερήσεις. Και φυσικά υπήρξαν. Η πρόβλεψη ήταν ο διαγωνισμός να ολοκληρωθεί εντός του 2011, αλλά θα είμαστε ικανοποιημένοι αν ολοκληρωθεί στις αρχές του 2013. Από τον Απρίλιο που πάρθηκε η απόφαση για τον διαγωνισμό, η πρόσκληση ενδιαφέροντος έγινε την 29/9/2011, δηλαδή μετά 5 μήνες. Η κατάθεση των φακέλων έγινε στις 14/11/2011. Στις 26/3/2012, στην 7η συνεδρίαση της διακομματικής επιτροπής παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα της προεπιλογής των υποψηφίων και στις 9/4/2012 εγκρίθηκε από τη διακομματική επιτροπή η απόφαση ολοκλήρωσης της α΄ φάσης. Τελικά οι δεσμευτικές πρόσφορες κατατέθηκαν στις 30/8/2012 και θα δούμε πότε θα ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός. Φυσικά στις καθυστερήσεις συνέβαλαν και οι ενστάσεις και τα ασφαλιστικά μέτρα των εταιρειών, αλλά αυτά πάντα συμβαίνουν στους διαγωνισμούς.

Ο χώρος της υγείας και ειδικότερα η υπερσυνταγογράφηση υπήρξαν καθοριστικοί παράγοντες στη σπατάλη του δημοσίου χρήματος. Παρά το γεγονός ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι συμφωνούσαν ότι το πρόβλημα έπρεπε να αντιμετωπιστεί με τον ταχύτερο δυνατό τρόπο, εντούτοις οι περισσότερες αποφάσεις που πάρθηκαν δημιουργούσαν καθυστερήσεις. Δεν θέλω να αποδώσω πρόθεση. Η πιθανότερη εξήγηση είναι η μανία που υπάρχει στο Δημόσιο να σχεδιάζουν «φαραωνικά» έργα, τα οποία είτε θέλουν πολύ μεγάλο χρόνο και χρήμα στην υλοποίηση είτε εγκαταλείπονται στη μέση. Η πείρα στο ιδιωτικό τομέα είναι να αποφεύγονται τα «αφηνιασμένα» έργα πληροφορικής και να προχωρούμε με σταδιακή υλοποίηση. Παντού, αλλά και ειδικότερα στην πληροφορική, ισχύει ο νόμος του Παρέτο: «Με το 20% της προσπάθειας επιτυγχάνεται το 80% ενός έργου». Η παθογένεια του Δημοσίου είναι ότι δεν δέχεται να λύσει ένα πρόβλημα κατά 80%. Θέλει από την αρχή να επιτύχει το 100%, στόχος που είναι πρακτικά αδύνατος.''

1 σχόλιο:

  1. Επειδή μου διέφυγε και ξέρω ότι μας διαβάζουν εκεί στο γραφείο του Σαλμά, δεν κάνει το κόπο να ρίξει μια ματιά πάλι στα ''ντεσού'' του έργου ? Τον έχουμε προειδοποιήσει από καιρό για αυτό, δεν το ξαναβλέπει ? Έχει τόσες άλλες τρύπες να κλείσει με αυτά τα λεφτά. Μην πει πάντως πως δεν ήξερε....

    ΑπάντησηΔιαγραφή